Evidujte si marže a přirážky ve Vistos CRM a mějte tyto informace vždy na očích.
Jak na to?
Přirážky a marže si můžete vytvářet přímo v položkách daného dokladu (nabídka, objednávka, faktura). Kliknutím na tlačítko Upravit všechny řádky se vám zobrazí položky v editačním módu a při evidenci Marže a Přirážky se automaticky přepočítávají ostatní položky. Marži a Přirážku vkládáme pro každou položku zvlášť, mohou se totiž položku od položky lišit. Marži i Přirážku vkládáme do systému vždy v %.
Na dané faktuře máme navíc možnost ihned vidět srovnání prodejní ceny, nákupní ceny a Zisku, kde se zisk dále dělí na Marži a Přirážku – viz níže již uhrazená faktura.
Co je marže a co přirážka?
Marže
Marže se vyjadřuje v korunách nebo v procentech. Marže je vypočtena na základě celkové ceny zboží, kterému se říká prodejní cena a tvoří 100 % ceny produktu. Rozdíl si můžeme uvést na příkladu: Když prodáváte zboží za 150 Kč a nakupujete ho od výrobce za 100 Kč, marže na jednom kusu zboží je 50 Kč. Prodejní cena, celková cena produktu, je 150 Kč.
150 Kč – 100 Kč je 50 Kč, ovšem ze základu 150 Kč to představuje marži 33,3 %.
Marže je jinými slovy také zisk. Je to rozdíl z ceny, za kterou obchodník zboží prodává s odečtením ceny, za kterou zboží kupuje. Vyjadřuje výnos z prodeje. Je vypočítána jako hrubý zisk děleno prodejní cena. Do podílu marže patří také DPH, který přirozeně marži, tedy obchodníkův výnos sníží.
Obecný vzorec pro výpočet marže je (ProdC – NákC) / ProdC * 100
Obchodní přirážka
Obchodní přirážka se udává v procentech. Pokud k ceně zboží přidáte 50 Kč, bude se jednat o obchodní přirážku, která činí 50 %. Obchodní přirážka se nevyjadřuje v korunové hodnotě, ale pouze v procentuální. Je to ta částka, kterou jsme k nákupní ceně přirazili. Přirážka se často používá v případě naceňování zboží. Obchodník si určí, kolika procentní chce mít přirážku na každém zboží. Přirážka je navýšením nákupní ceny a tím vytvoření ceny prodejní. Určeným číslem se pak vynásobí nákupní cena.
Obecný vzorec pro výpočet obchodní přirážky je (ProdC – NákC) / NákC * 100
Pro lepší orientaci si můžeme pamatovat, že marže je v procentuálním vyjádření menší než obchodní přirážka v korunovém vyjádření. Marže je vždy menší než obchodní přirážka.